ADO'20 geeft vereniging duurzaam door aan de jeugd

In de jaren ‘80 voetbalde hij op het hoogste niveau, nu is Peter Koper helemaal in zijn element als penningmeester van ADO’20. Sinds 2018 zet hij zich met andere vrijwilligers actief in om de vereniging duurzaam door te geven aan de jeugd. In dit interview vertelt Peter meer over de duurzame projecten die de club heeft gerealiseerd.

Wat voor vereniging is ADO’20?

“Je merkte net toen je binnen kwam lopen; het hek staat open. Dat is altijd zo en de hele jeugd van Heemskerk weet dit. Je kunt hier eeuwig spelen. Het enige wat we vragen is: houd het netjes en trap geen borden in. We willen uitstralen dat iedereen welkom is. Ook de gezinnen die minder bedeeld zijn. Vorig jaar hebben we een aantal jongens uit Jemen opgevangen en dit jaar een aantal jongens uit Oekraïne. Daarnaast zijn we natuurlijk een club die op het hoogste niveau van Nederland presteert! We proberen aan alle kanten het beste uit onszelf te halen en door te geven. We hebben nu 1000 leden en 240 vrijwilligers.”

In 2019 heeft de vereniging een groot deel van de lampen op het sportpark vervangen. Waarom heb je daartoe besloten?

“Gasontladingslampen zijn dure energievreters en het is slecht licht voor de sporter. We hebben ervoor gekozen deze te vervangen voor ledverlichting. Je moet je voorstellen dat het toen echt een cowboy markt was. Ik heb er heel wat uren in gestoken om me goed voor te laten lichten. Wat zijn de beste lampen, wat is de beste techniek en welke lampen zijn het meest duurzaam? Daarna zijn we naar een installatiebedrijf gegaan die de lampen heeft geplaatst. De energiekosten konden we zodanig verlagen dat het naar meer smaakte! In de binnenruimtes, zoals de bestuurskamer en kleedkamers, hebben we de lampen vervangen en sensors geplaatst om energie te besparen.”

Wat hebben jullie nog meer verduurzaamd op de club?

“We zijn ons gaan focussen op het verminderen van gasverbruik. Dat hebben we vooral gedaan door de technische installaties onder de tribunes en het hoofdgebouw te vervangen. Het grootste deel van de dag profiteren we van de zon. Op de daken hebben we 210 zonnepanelen (300 m2) laten leggen. Hierdoor zijn we bijna zelfvoorzienend. Ook hebben we al een hoop terugverdiend op de airco units die de binnenruimten verwarmen. De radiatoren staan uit en dat levert een flinke besparing op.”

Waar liep je onverwacht tegenaan?

“De energiemarkt zit zwaar tegen. We zijn ooit begonnen met het idee om een aantal zonnepanelen aan te schaffen ten opzichte van ons verbruik. We hadden een constructie met de energiemaatschappij bedacht om 6 cent te betalen en voor 5 cent terug te leveren. Op 1 januari 2023 liep ons contract af en werd die constructie teniet gedaan. Dat resulteerde dat we 69 cent moesten betalen en 5 cent terugkregen op de energie die we zelf opwekken. Onze energienota steeg van 2500 euro naar 15.000 euro per maand. Dan voelt het wel alsof je keihard afgestraft wordt terwijl je mooie maatregelen hebt genomen.”

Weerhoudt dit je om de vereniging verder te verduurzamen?

“Het is balanceren. We hebben net een offerte getekend om de gasontladingslampen op twee trainingsvelden te vervangen. Als penningmeester wil je een gezonde begroting en dan maak je continue afwegingen. Daarnaast moeten we voldoen aan een aantal regels van de KNVB. Aan de ene kant zijn we voorzichtig met investeren vanwege de energieprijzen, maar aan de andere kant willen we doorpakken.”

Hoe heb je de projecten gefinancierd?

“Van buitenaf krijgen we weinig financiële ondersteuning. De ledlampen hebben we bijvoorbeeld particulier gefinancierd. In die periode kreeg je min 0,25% rente op je spaargeld. Particulieren hebben we toen een aanbod gedaan: We gaven 3% rente op het geld wat ze inlegden en zo konden wij redelijk goedkoop de transitie financieren. Met subsidie van de provincie hebben we de zonnepanelen gefinancierd. Ik heb toen wel twee maanden lang subsidieregelingen doorgespit voordat ik hiervan op de hoogte was. Dit jaar willen we wederom gebruik maken van de BOSA; dat is een subsidie voor sportverenigingen. Je investeert 100% en krijgt 40% terug. Dat is de reden waarom we nu snel willen doorpakken met de lampen vervangen op de sportvelden. Met de gemeente Heemskerk hebben we goed contact en ze zijn betrokken bij de vereniging. Het zou fijn als de gemeente ons ook financieel kan ondersteunen. Dat is nog wel een gemis.”

Heb je een tip voor andere (sport)verenigingen die willen verduurzamen?

“Verdiep je goed in de mogelijkheden en haal mensen naar je club toe die kennis van zaken hebben. Kijk naar bewezen techniek en ga vooral niet met de nieuwste techniek aan de gang. Dat is allemaal nog in ontwikkeling en over een paar maanden is er vaak een betere variant beschikbaar. Zorg dat de basis staat: Breng je kostenkant omlaag tegen een minimale financiële inspanning. Verdiep je in welke subsidies er zijn en maak er gebruik van. Het is geen bedelaarsmarkt, dat geld is er. Wees niet bang om diverse offertes op te vragen bij bedrijven, want daar kan een hoop verschil in zitten. En kijk vooral naar de langere termijn. Het is geweldig als je zonnepanelen binnen 14 jaar terugverdiend, maar ik vind het veel belangrijker dat ze er 25 jaar liggen.”