Tips: dit kun je zelf doen

Koop een regenton om water op te vangen. Of gebruik een gieter om uw planten water te geven in plaats van een sproeier. Op die manier krijgen planten zo direct mogelijk hun water en verdampt het niet.

Heel veel neerslag komt steeds vaker voor. In 1 uur valt soms meer regen dan normaal in 1 maand. Dat zorgt op sommige plekken voor overlast. Dit kun je doen:

• Richt een groene watervriendelijke tuin in. Hoogheemraadschap vertelt je hoe.
  • Plaats een groendak.
  • Of vervang tegels door een houten losliggende buitenvloer.

Een riool kan nog wel eens verstoppen. In de herfst/winter door bladeren in de dakgoot. Maar ook door etensresten. Zit je riool verstopt? Ontstop het dan eerst met:

1. Baking soda.
  2. Azijn.
  3. Heet water.

Laat dit doorlopen voordat je agressieve middelen gebruikt.

Met dit recept maak je je eigen natuurvriendelijke afwasmiddel. Je hebt van dit afwasmiddel iets meer nodig dan van je gebruikelijke afwasmiddel en het is 1 maand houdbaar.

Dit heb je nodig

• 25 gram klimopbladeren
  • 0.5 l water
  • 50 ml natuurazijn
  • Optie: 8 druppels etherische olie

Zo werkt het

1. Mix de klimopbladeren en het water in een blender.
  2. Giet het mengsel in een pan en laat het 2 minuten zachtjes koken.
  3. Laat het helemaal afkoelen en filter het door een vergiet met daarin een theedoek.
  4. Voeg de azijn toe.
  5. Voeg de etherische olie toe.
  6. Bewaar het afwasmiddel op een koele plek.

Dit doen we als gemeente

Ons klimaat verandert. We krijgen steeds vaker te maken met lange periodes van droogte. Afgewisseld met flinke hoosbuien.

We hebben een systeem nodig om het regenwater op te vangen en vast te houden voor droge periodes. In Heemskerk kiezen we ervoor om het regenwater op te vangen onder de weg.

We gebruiken steeds vaker gras en sedum voor parkeerplaatsen. De groene parkeerplaatsen dragen bij aan een gezondere leefomgeving. Ze nemen CO2 en fijnstof op. Ook zorgen ze voor minder wateroverlast en hittestress. Vragen of tips? Mail onze collega Rob via r.kaandorp@heemskerk.nl.

In ons Water- en rioleringsplan geven wij aan hoe we om willen gaan met water in Heemskerk. Bijvoorbeeld met gebruikt water, regenwater, grondwater en open water in sloten en vijvers.

We werken elke dag aan het verbeteren en beheren van ons watersysteem. Daarvoor werken we samen met:

• Het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier.
  • Het drinkwaterleidingbedrijf.
  • Inwoners en andere bedrijven.

Samen komen we tot goede oplossingen. Lees ons programma 'Samen wijs met water' (pdf, 9 MB).

Dit Klimaatadaptatieplan (pdf, 10 MB) stelden we op met de gemeente Beverwijk en het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. In dit plan staat hoe we om willen gaan met:

• Wateroverlast.
  • Droogte.