Enquête: Zo denkt Heemskerk over de energietransitie

Energie besparen of energie opwekken: Waar heb jij behoefte aan? In de energietransitie schakelen we over van fossiele brandstoffen naar hernieuwbare energiebronnen zoals zonne- en windenergie. Dat doen we omdat fossiele energiebronnen zoals gas en olie opraken en slecht zijn voor het klimaat.

Wij willen bijdragen aan de energietransitie. Dat is niet gemakkelijk en het heeft impact op het dagelijks leven van inwoners. Daarom vroegen we in een online enquête waar inwoners behoefte aan hebben. 473 Heemskerkers namen hiervoor de tijd. Download de factsheet (pdf, 241 KB) of lees hieronder de resultaten!

Populaire maatregelen in huis

Energie besparen vinden veel inwoners belangrijk (81%). Ze passen zelf hun gedrag aan om thuis energie te besparen. Ze zetten bijvoorbeeld de verwarming lager, douchen korter/minder en trekken warme(re) kleding aan. De populairste maatregelen in huis zijn LED verlichting, tochtstrips en elektrische apparaten vervangen voor een zuiniger exemplaar. Een groot deel van de deelnemers heeft zonnepanelen (61%) en dubbel of triple glas (51%). Ook heeft de helft maatregelen genomen om het huis beter te isoleren (49%).

Een kleinere groep is het helemaal oneens met de stelling dat we moeten overstappen op duurzame energie (15%). Zo'n 12% denkt hier neutraal over. Opvallend is dat de meeste deelnemers het wel belangrijk vinden om in huis energie te besparen.

Waar hebben inwoners behoefte aan?

• Energiebouwkundig- en technisch advies.
  • Meer ondersteuning vanuit de verhuurder (voor huurders) en vanuit de Vereniging van Eigenaren.
  • De grootste groep (55%) weet niet goed welke subsidies er zijn of waar deze informatie staat. Maar wil dit wel graag vinden.

Samen dragen we de verantwoordelijkheid

Inwoners vinden het belangrijk om zelf te helpen bij de energietransitie (56%). Ze vinden ook dat de gemeente een belangrijke rol heeft om hen hierin te stimuleren (49%). De meeste deelnemers kennen de websites van de gemeente, ODIJmond, EcoHeemskerk en Duurzaam Bouwloket. Opvallend is dat de grootste groep (58%) hier geen advies aanvraagt of informatie opzoekt. Hier ligt voor ons dus nog een mooie taak!

Goed om te weten. Van alle deelnemers woont 43% samen met een partner. 36% woont samen met partner en kind(eren). 17% woont alleen. De meeste mensen wonen in een koopwoning (80%); in een rijtjeshuis of appartement.

Doel van de enquête

Met deze enquête krijgen we meer inzicht in wat je belangrijk vindt en/of waar je extra hulp bij nodig hebt. Zo kunnen wij je beter ondersteunen en informeren over de energietransitie.

Heb je een vraag of opmerking?

Neem contact met ons op via energietransitie@heemskerk.nl.