Gas geven op energietransitie

Vanwege klimaatverandering moeten we de overstap maken van fossiele naar duurzame energie. Wethouder Piet Burgering legt uit wat de energietransitie inhoudt, waarom we het doen en wat inwoners ervan merken. "Het is tijd dat we stappen gaan maken. Niet meer alleen beleidsplannen schrijven, maar écht aan de slag."

We moeten van fossiele brandstof af, omdat dit een belangrijke oorzaak is van de opwarming van de aarde, aldus Burgering. “Ook willen we onze eigen broek kunnen ophouden wat betreft energievoorziening. Zodat we niet afhankelijk zijn van andere landen, zoals Rusland. Het is een grote opgave, die we met z’n allen moeten doen. De energietransitie raakt iedereen."

Heemskerk is een klein stipje op de wereld, heeft het zin?

"Het heeft altijd zin om iets te doen, zo zorgen we ervoor dat we niet meer afhankelijk zijn. We willen op verschillende manieren duurzame energie opwekken, met bijvoorbeeld zonnepanelen, windmolens en warmte uit de grond. Zo leggen we het dak van het gemeentehuis binnenkort helemaal vol met zonnepanelen. En wist je dat we in Heemskerk aardwarmte hebben? Floricultura maakt hier al gebruik van. We zijn gek als we niet onderzoeken of we deze geothermie bron kunnen gebruiken, bijvoorbeeld voor de aanleg van een warmtenet."

Wat merken inwoners van de energie transitie?

"Ik denk dat de gemiddelde inwoner inmiddels wel weet dat we allemaal van het gas af moeten. En minder moeten verbruiken. Als je een nieuw huis hebt, is dat makkelijker dan bij een oud huis. Bij een oud huis moet je soms heel veel isolatiemaatregelen treffen. Je kunt daarom niet tegen iemand zeggen: ‘je moet morgen van het gas af’. Dat gaat niet. Het gaat om een traject van jaren. Maar je moet niet vergeten, dat we al eerder zo’n overgang van brandstoffen meegemaakt. Mijn grootouders hadden 60 jaar geleden een kolenkachel en gingen over op gas. Kolen werden vreselijk duur, Nederlandse mijnen gingen dicht. We kunnen het dus wel. En daarom gaan we ervoor."

Wist je dat...

... we 500 zonnepanelen op het dak van het gemeentehuis willen plaatsen.

We willen als gemeente zelf het goede voorbeeld geven en in 2030 een energieneutrale organisatie zijn. De 1e stappen zijn inmiddels gezet! Zo heeft de gemeenteraad op 25 mei groen licht gegeven om het hele dak van het gemeentehuis vol te leggen met zonnepanelen. Er komen meer dan 500 zonnepanelen, die jaarlijks tussen de 170.000 en 190.000 kWh opwekken. De opgewekte elektriciteit gaat eerst naar het gemeentehuis, omdat de vraag naar energie hoger is dan wat de zonnepanelen kunnen leveren. De zonnepanelen op het gemeentehuis hebben geen nadelige invloed op de netcapaciteit in de wijk. Concreet betekent dit dat inwoners in de wijk bij aanschaf van eigen zonnepanelen gewoon kunnen terugleveren aan het net. De planning is om de zonnepanelen eind 2023 te installeren, maar dit hangt af van de levertijd van materialen, beschikbaarheid van installateurs en het weer. In de toekomst willen we ook op andere grote daken van gemeentelijke gebouwen zonnepanelen leggen.