Gratis en onafhankelijk energieadvies? Vraag EcoHeemskerk!

Voor bewoners door bewoners. Bij de energiecoaches van EcoHeemskerk kun je terecht voor gratis en onafhankelijk advies. Dat kan van alles zijn; van vragen over een (hybride) cv-ketel tot de beste isolatietips. In dit interview geven Nico Hartog en Henk Houniet een inkijkje in hun rol als energiecoach. “Veel mensen lopen met vragen rond. Wat kan ik doen en wie kan mij helpen?”, vertelt Henk.

Jullie komen bij veel mensen over de vloer. Hoe verloopt een 1e gesprek?

Nico: “We onderzoeken eerst wat een bewoner wil en wat hij in huis kan doen.”

Henk: “Het startpunt is voor iedereen anders. Is besparing belangrijk of juist comfort?”

Nico: “In het 1e gesprek geven we globaal advies. Heeft de bewoner interesse? Dan kunnen we vervolgstappen zetten en gaan rekenen.”

Henk: “We gebruiken hiervoor de energiescan. We lopen niet alleen alle maatregelen in huis langs, maar we kijken ook naar gedrag. Vaak zijn mensen al blij met alleen het inzicht wat ze krijgen.”

EcoHeemskerk ontwikkelt nu ook een Quickscan voor de cv-ketel?

Henk: “We krijgen veel vragen over 2026. Als je dan je cv-ketel vervangt, ben je verplicht een warmtepomp of duurzaam alternatief te laten installeren.”

Nico: “Of wat Henk heeft: Een airco inverter.”

Henk: “Het verwarmt mijn hele huis! Deze winter was mijn gasverbruik nul.”

Nico: “We verwachten volgend jaar een run op de cv-ketels. Veel mensen kiezen liever voor de bekende weg. Met de Quickscan geven we advies over de mogelijkheden én hopen we het wantrouwen weg te nemen. We kijken hierbij naar gasverbruik. Zit je boven de 800 kuub per jaar? Dan adviseren we vaak te beginnen met isoleren of HR++ glas. Zit je verbruik onder de 800 kuub? Dan zou je kunnen denken aan all electric of een hybride installatie met een warmtepomp.”

Bij veel mensen steeg de energierekening de afgelopen jaren explosief.

Henk: “We zien heel wat armoede achter de deuren. Het is niet iedereen gegeven om een uitgave zoals isoleren te doen. Met het Nationaal Isolatieprogramma, dat binnenkort start, hopen we deze mensen op gang te helpen. Er is alleen veel wantrouwen en angst voor het onbekende.”

Nico: “Of fake news. Het is soms moeilijk mensen dan nog te overtuigen. We volgen hierin ook gesprekstrainingen: Hoe bereik je mensen en hoe neem je ze mee? Voor ons is een warmtepomp heel bekend, maar voor anderen vaak helemaal niet.”

Henk: “We moeten echt het vertrouwen winnen. Goed kenbaar maken wie we zijn en wat we doen.”

Jullie kunnen ook een infrarood warmtescan maken. Hoe werkt dat precies?

Nico: “Deze scan voeren we uit in de winter. We hebben namelijk minimaal 15 graden verschil nodig tussen binnen- en buitentemperatuur. Je kunt met deze scan exact zien waar de warmtelekken zitten. Ook zie je of isolatie in een gevel uitgezakt is en kunnen we constructiefouten en ventilatielekken opsporen.”

Wat maakt jullie zo enthousiast om je vrijwillig in te zetten voor EcoHeemskerk?

Nico: “De groep! De sfeer is prettig en we hebben aandacht voor elkaar.”

Henk: “Het geeft voldoening om mensen inzicht en informatie te geven en ze zo te helpen om een stap te zetten naar verduurzaming van hun woning.”

Nico: “Als iemand aan het eind van een gesprek dankjewel zegt, dan is dat voor mij genoeg.”

Snelle bespaartips van Nico en Henk

“Je kunt honderden euro’s per jaar besparen door alleen al het aanpassen van je gedrag!”

• Ga op onderzoek uit: Lekt er mogelijk energie uit je huis weg? Het heeft geen zin energie efficiënt op te wekken als je huis zo lek is als een mandje.
  • Douche korter: Hiermee bespaar je vaak honderden euro’s per jaar.
  • Plaats een deurdranger: Vergeet jij (of je kinderen) vaak de deur dicht te doen? Met een deurdranger houd je tocht en kou buiten.
  • Ventileer: Zet elke dag, al is het maar 10 minuten, de ramen open. Juist op een koude winterdag! Vochtige lucht is namelijk moeilijker te verwarmen dan droge lucht.
  • Neem een radiatorventilator: Deze bevestig je met magneten onder de radiator. Warmte verspreidt zich zo sneller door de kamer. Hierdoor bespaar je niet alleen energie, je kamer wordt ook lekker snel warm.

Hulp en advies

Kijk op ecoheemskerk.nl wat de energiecoaches voor jou kunnen betekenen.