Heemskerk heeft primeur bij verduurzaming gebouwen en bouwprojecten

De gemeente Heemskerk heeft een primeur. Eigenaren van woningen en gebouwen kunnen hun pand verduurzamen en isoleren zonder eerst een duur Flora- en Fauna onderzoek te doen. Voorheen was dat onderzoek nog verplicht bij aanpak van woningen en kostte tussen de € 3.000 en € 5.000. Heemskerk heeft nu als eerste gemeente in Noord-Holland een Gebiedsgerichte Ontheffing gekregen op basis van een Soortenmanagement Plan. Dit scheelt geld, tijd en is ook nog eens goed voor planten, vogels, vleermuizen en andere diersoorten rondom woningen en gebouwen. Wethouder Piet Burgering: “Dit helpt de verduurzaming echt vooruit. Zo kunnen eigenaren van woningen veel makkelijker hun huis isoleren. Ook het is makkelijker om bouwprojecten uit te voeren”.

Heemskerk heeft intensief samengewerkt met woningcorporatie Woonopmaat, Omgevingsdienst Noord-Holland Noord, Omgevingsdienst IJmond en ecologische adviesbureaus TAUW en Bureau Endemica. Binnen de regels van de natuurwetgeving hebben we onderzocht hoe we een ontheffing konden regelen die het  bouwen en verduurzamen zo makkelijk mogelijk maakt. Daarbij stond het belang van de natuur en de dierenwereld centraal en is heel Heemskerk op beschermde soorten onderzocht. Vervolgens is een plan opgesteld hoe met deze natuur om te gaan. Wethouder Ani Zalinyan: “Het is een mooi voorbeeld hoe verduurzamen van woningen, bouwprojecten en de zorg voor de natuur hand in hand kunnen gaan. En dit brengt ook nog eens minder kosten met zich mee”.

In de praktijk

Onder de nieuwe ontheffing valt niet alleen verduurzamen en isoleren. Ook andere werkzaamheden en bouwprojecten vallen onder de nieuwe ontheffing. Deze geldt alleen binnen de bebouwde kom van Heemskerk. De komende tijd brengen we de nieuwe aanpak in de praktijk. Eigenaren en bedrijven die werkzaamheden gaan uitvoeren moeten zich aanmelden. Zij krijgen dan een werkwijze en maatregelen mee en hoeven geen eigen Flora- en Fauna onderzoek meer te doen.