Heemskerk vergroent parkeerplaatsen met gras of sedum

Heemskerk krijgt meer groene parkeerplaatsen. We gebruiken daarvoor gras en sedum. De groene parkeerplaatsen dragen bij aan een gezondere leefomgeving.

Groene daken en parkeerplaatsen nemen CO2 en fijnstof op. Dit zorgt voor een betere luchtkwaliteit. De Simon van Haerlemstraat heeft inmiddels groene parkeerplaatsen met grasbetonstenen. Daarnaast hebben de schuurtjes in de tuin sedumdaken. Die zorgen voor minder wateroverlast en hittestress.

Gras vervangen door sedum

Een tijd later ontdekten we iets bijzonders. Het sedum op de daken had zichzelf verspreid en groeide nu ook op parkeerplaatsen. Daardoor kwamen we op het idee voor een proef waarbij we sedum laten groeien op parkeerplaatsen in plaats van gras. Bij een project in de buurt richten we op grotere schaal parkeerplekken in met sedum. Naast de winst op het gebied van klimaatadaptatie en beheer is er nog een groot voordeel aan parkeren op sedum. Sedum komt in bloei en draagt daarmee bij aan het insectenleven. Iets dat je met parkeren op gras niet hebt. Hierdoor versterk je ook de biodiversiteit.

Meer info

Heb je vragen, tips of vind je het leuk om te komen kijken? Neem dan contact op via r.kaandorp@heemskerk.nl