Een klimaatheld in het zonnetje

Interview met: Ton Westerhoven. Ton is sinds kort helemaal van het gas af. Daarvoor heeft hij heel wat stappen gezet. "Inmiddels betaal ik niets meer aan gas en elektra."

Van het gas af, hoe heb je dat gedaan?

"We wonen in een huis uit de jaren ‘70. Toen we het kochten, had het nog enkel glas. Dat heb ik als eerste aangepakt. In 1995 liet ik de vloer isoleren, daarna volgde spouwmuurisolatie. Vervolgens heb ik 9 jaar geleden 9 zonnepanelen aangeschaft. Inmiddels heb ik er 17. De energie die we zelf opwekken, gebruiken we voor onze airco, die het huis verwarmt én koelt. De kamers waar geen airco hangt, verwarmen we met infraroodpanelen. En in de badkamer staat een keramisch kacheltje. Warm water halen we uit onze boilers op tijdschakelaar en we koken op inductie."

Een hoop stappen, hoe lang deed je hierover?

"22 jaar geleden nam ik de eerste stappen. Alle maatregelen bij elkaar kostten 22.000 euro. Maar inmiddels betaal ik helemaal niets meer aan gas en elektra. We wekken zelf onze stroom op. Dat scheelt per jaar 231 euro aan aansluitkosten. En we zijn van 2.500 m³ naar 0 m³ gas gegaan. Doordat we geen gas gebruiken, krijgen we energiebelasting terug. Afgelopen jaar was dat 800 euro. Als vrijwilliger bij EcoHeemskerk help ik nu andere Heemskerkers met inzicht krijgen in hun energieverbruik. Veel mensen willen wel van het gas af, maar weten niet waar ze moeten beginnen. Soms scheelt een kleine aanpassing al veel."

Bespaartips van Ton

• Neem vloerisolatie, HR++ glas en ledlampen;
  • Laat geen apparaten op stand-by staan;
  • Laat een energiescan van je woning uitvoeren, dan zie je precies waar je woning warmte lekt;
  • Vraag hulp! EcoHeemskerk heeft veel vrijwilligers die je graag helpen.

Kijk op ecoheemskerk.nl voor meer informatie.