Nieuwe zonnepanelen voor kinderboerderij Dierendorp

De oude zonnepanelen op het dak van kinderboerderij Dierendorp waren dringend aan vervanging toe. Heemskerker Stephan van der Kolk is vaak met zijn dochter op de boerderij en besloot tot actie over te gaan. Libra Energy, waar Stephan commercieel directeur is, sponsorde gloednieuwe panelen. “We vinden het als bedrijf belangrijk iets voor de regio terug te doen. Dit is heel leuk, omdat je direct resultaat ziet”, zegt Stephan.

Wethouders Piet Burgering en Ani Zalinyan zijn enthousiast en dankbaar voor de schenking. “Super dat een inwoner van Heemskerk zoveel geeft om de kinderboerderij en daar iets voor wil doen!”, vertelt wethouder Burgering. Naast het opwekken van duurzame energie, hebben de panelen ook een educatieve waarde. “Zo leren kinderen dat stroom niet gewoon uit het stopcontact komt. Daar moet je wat voor doen.”

Meer oog voor de natuur

En er liggen meer duurzame plannen op stapel. Samen met Stichting SIG kijken we hoe we de kinderboerderij kunnen verduurzamen. Minder stenen en meer ruimte voor dieren en planten. Wethouder Ani Zalinyan: “Ook kijken we hoe we Dierendorp toegankelijker kunnen maken voor verschillende doelgroepen. Er komen hier veel opa’s en oma’s met hun kleinkinderen. We kunnen bijvoorbeeld zorgen voor meer schaduwplekken in de zomer.” Ook Jurre Luster van Stichting SIG is enthousiast. “We kunnen we er echt iets moois van maken en meer voor de biodiversiteit doen.”