Onderzoek naar uitbreiding hoogspanningsnet

Doordat we steeds meer elektriciteit gebruiken, komt het stroomnet onder spanning te staan. Meer mensen rijden elektrisch, gebruiken thuis en op het werk elektrische apparaten en hebben zonnepanelen. Ook wekken we meer en grootschalig energie op via zonne- en windparken. Al deze elektriciteit moet worden vervoerd.

Een overvol net veroorzaakt problemen: netcongestie. Er ontstaat een soort file op het elektriciteitsnet wat kan zorgen voor storingen en uitval van elektriciteit. Bedrijven kunnen ook moeilijk een (extra) aansluiting krijgen en nieuwbouwprojecten komen in de knel. Thuis merk je nog niet zoveel van netcongestie, maar in de toekomst wel als we geen actie ondernemen.

Netbeheerders nemen maatregelen om het net minder te belasten. Om nu en in de toekomst genoeg elektriciteit te vervoeren, is uitbreiding van het elektriciteitsnet nodig. In Noord-Holland (boven het Noordzeekanaal) gaat TenneT daarom het hoogspanningsnet uitbreiden.

Bekijk het onderzoeksplan

In opdracht van het ministerie van Klimaat en Groene Groei (voorheen Economische Zaken en Klimaat) onderzoekt TenneT waar een uitbreiding van het hoogspanningsnet mogelijk is. Dit gaat in afstemming met de provincie Noord-Holland, gemeenten, netbeheerders, natuurorganisaties én inwoners.

Van 6 september tot en met 17 oktober 2024 ligt het onderzoeksplan van TenneT ter inzage.

• Je kunt het onderzoeksplan bekijken en een reactie geven.
  • Op 16 september is er een online informatiebijeenkomst van 19.00 – 20.00 uur. Meld je aan
  • Op 26 september is er een informatiebijeenkomst in Assendelft van 19.00 tot 21.00 uur. Adres: Buurtcentrum A3, Dorpsstraat 386, Assendelft. Bekijk alle data en locaties onderaan deze pagina.

Mogelijke routes

In het onderzoeksplan zie je welke tracés (mogelijke routes) er zijn uitgestippeld in Noord-Holland waar een hoogspanningsnet zou kunnen komen. De tracés moeten voldoen aan een aantal eisen. Er wordt getoetst hoeveel invloed een tracé heeft op het milieu, de ruimtelijke ontwikkelingen en cultureel erfgoed.

Naast de leidingen van het hoogspanningsnet, wordt er gezocht naar ruimte voor twee hoogspanningsstations. Eén station in de omgeving van Middenmeer en één station tussen Beverwijk en Diemen. Dit is nodig om hoogspanning om te zetten naar lagere spanning. Ook moet het nieuwe net worden aangeschakeld aan het bestaande net.

Wat is netcongestie?

De gemeenteraad kreeg op 14 mei 2024 een presentatie van netbeheerders TenneT en Liander. Bekijk de video-opname voor een uitgebreide uitleg over netcongestie en de plannen in de IJmond.

Tijdlijn

Een nieuw hoogspanningsnet aanleggen is een enorme klus en duurt jaren. Bekijk hieronder de plannen tot 2034.

2023 – 2025

TenneT doet een verkenning en onderzoek naar de mogelijke routes (tracés). De stem van inwoners en ondernemers is hierin belangrijk. Je kunt reageren of bezwaar maken op voorgenomen plannen.

2025

De minister maakt een voorkeursbeslissing.

2025 – 2029

Projectbesluit (planuitwerking).

2030 – 2034

Afsluiten zakelijk recht overeenkomsten en uitvoering.

Je kunt tussen 17 en 26 september 2024 naar een informatiebijeenkomst. Hier kun je meer te weten komen over het project, vragen stellen en (als je die hebt) je zorgen uiten. De deuren gaan open vanaf 19.00 uur en sluiten om 21.00 uur. Aanmelden is niet nodig.

• Dinsdag 17 september: Ontmoetingskerk De Meerbaak, Professor Ter Veenweg 4 in Middenmeer.
  • Woensdag 18 september: Wijkcentrum Overdie, Van Maerlantstraat 8-10 in Alkmaar.
  • Maandag 23 september: Villa Groet, Het Hoog 1 in Avenhorn.
  • Dinsdag 24 september: Taborkerk, Maasstraat 2 in Purmerend.
  • Donderdag 26 september: Buurtcentrum A3, Dorpsstraat 386 in Assendelft.

Het stroomnet in Nederland bestaat uit 3 onderdelen; het hoogspanningsnet, het middenspanningsnet en het laagspanningsnet. Bedrijven die veel stroom nodig hebben zijn aangesloten op het hoog- en middenspanningsnet. Huizen, kleine bedrijven en maatschappelijke organisaties zoals scholen (dat noemen we kleinverbruikers) zijn aangesloten op het laagspanningsnet. TenneT beheert het hoogspanningsnet en Liander het midden- en laagspanningsnet.

Een hoogspanningslijn is een elektriciteitslijn. Deze wordt gebruikt voor het vervoer van elektriciteit onder hoge spanning over grote afstanden. De lijnen hangen meestal in de lucht en lopen over hoogspanningsmasten.

Op het net staat hoge spanning en een groot vermogen. Dat maakt het technisch ingewikkeld om de lijnen onder de grond te leggen. We hebben er ook veel belang dat we 24 uur per dag stroom hebben. Bij storingen kan een netbeheerder sneller reparaties uitvoeren omdat de lijnen bovengronds liggen.

Het verschil zit in capaciteit. Een hoogspanningsnet van 380 kilovolt (kV) kan meer stroom vervoeren dan een hoogspanningsnet van 150 kilovolt.

Het is belangrijk dat we slimmer omgaan met ons energieverbruik om het net te ontlasten. Bijvoorbeeld door niet alle apparaten tegelijk aan te zetten of later op de dag te gebruiken tijdens daluren.

Heb je een vraag over de energietransitie?