Waterbergende weg ‘systeem Heemskerk’ begrip in Nederland en daarbuiten

Net als veel andere straten in Heemskerk is de Jan van Kuikweg nu ingericht op het veranderende klimaat. Er zijn groen parkeervakken en extra groen aangebracht. Verder heeft de straat nu een waterbergende fundering volgens het ‘systeem Heemskerk’. De waterbergende weg is ondertussen een begrip geworden bij veel gemeenten in Nederland. Voorzichtig verovert het systeem ook het buitenland.

Bij dit type weg wordt het water via de putten langs de kant van de weg, naar een hardsteenpakket onder de rijbaan gebracht. Tussen dit hardsteen zit veel holle ruimte, waar het water in kan stromen. Bij een heel grote regenbui komt het water dan niet op straat te staan, maar wordt het opgevangen onder de rijbaan. Vanuit dit hardsteenpakket zakt het water de ondergrond in. Zo kunnen we veel grotere regenbuien verwerken en komt er geen schoon regenwater in de rioolwaterzuivering.

Bijzonder aan het systeem is de buis waarmee het water vanuit de putten in het hardsteen terecht komt. Deze buis is een grote verbetering van bestaande systemen en is ontwikkeld door gemeente Heemskerk. De waterbergende weg ‘systeem Heemskerk’ is ondertussen een begrip geworden bij veel gemeenten in Nederland en begint ook het buitenland te veroveren. Dus ben je ergens op vakantie en ligt er een waterbergende weg die goed werkt, dan kan het best zo zijn dat het systeem in Heemskerk is bedacht.