Klimaatfestival

Kom naar het Klimaatfestival op zaterdag 4 november 2023 in kasteel Assumburg. Volg onder andere gratis workshops, leer hoe je energie bespaart, doe mee aan een kledingruil of krijg een rondleiding door de kasteeltuin. Er is livemuziek én je maakt tijdens de Klimaatquiz kans op een Ezelpas (€50,-). Toegang & alle activiteiten zijn gratis!

Het programma

Tijd Activiteit
12.00 uur Deuren open
12.15 uur Opening wethouders
12.20 - 12.40 uur Klimaatquiz: maak kans op een Ezelpas van €50,-
13.00 uur Rondleiding Kasteeltuin
13.30 - 14.30 uur Workshop boekvouwen
15.00 uur Rondleiding Kasteeltuin
16.00 uur Afsluiting wethouders
Zowel bij de creatieve workshop sfeerlichtjes maken als de workshop zelf deodorant maken kun je elk moment aanschuiven. Ook alle kraampjes staan er de hele middag.

Te doen tijdens het Klimaatfestival

Leer hoe makkelijk het is om zelf een goedwerkende deodorant te maken. Dat scheelt je kosten én zorgt voor minder plastic afval. Hennie, van Hennie's Kruidenkracht, geeft de workshop.

Tijd: Je kunt aansluiten wanneer je wilt.

Anita Kok, van Koktales, laat zien hoe je van glazen potjes en oude kranten leuke sfeerlichtjes maakt. Geschikt voor volwassenen én kinderen.

Tijd: Je kunt aansluiten wanneer je wilt.

Leer in 1 uur hoe je bladzijden van een boek zo vouwt, dat er een figuur ontstaat aan de voorkant. Voor deze workshop worden oude, afgeschreven boeken hergebruikt.

Tijd: 13.30 - 14.30 uur

Vereniging Groei & Bloei maakt gratis een nieuw ontwerp voor je tuin. Van plan om te vergroenen of je tuin aan te pakken en gratis advies nodig? Neem de maten van je tuin én eventueel wat foto's mee. Ook informeert de vereniging je over duurzaam (be)planten, het maken van compost, wateropvang, bodemverbetering en nog meer.

Tijd: De hele middag

Jan en Cora van de Groene Ezel geven informatie over het nut van spullen hergebruiken. Ook kun je je spullen laten taxeren. Is het Pracht of Prul?

Krijg bij de kraam van EcoHeemskerk tips hoe je:

• Energie bespaart of plan een gratis afspraak met een energiecoach in.
  • Gezamenlijke zonnepanelen regelt met je buren.
  • Je kunt aanmelden voor hun elektrische deelautoproject.

EcoHeemskerk is de lokale vereniging voor slim energiegebruik. Vrijwilligers helpen inwoners van Heemskerk - zowel huurders als woningeigenaren - met het besparen op energie en verduurzamen van hun woning.

Tijd: De hele middag

2 vrijwilligers van het Repaircafé vertellen je hoe je kapotte spullen repareert. Tijdens het Klimaatfestival repareren ze kleine elektrische spullen. Heb je grotere spullen of bijvoorbeeld een fiets? Kom dan naar Het Repaircafé. Deze vind je elke 1e zaterdag van de maand (behalve augustus en september) in de Schuilhoek. Van 10 tot 14.00 uur.

Tijd: de hele middag

Bij de kraam van Ketting Kledingruil vertelt initiatiefnemer Daniëlle Winter hoe je kleding kunt ruilen met buurtgenoten.

Wat is de Ketting Kledingruil? In Heemskerk worden grote tassen met kleding doorgegeven. Iemand brengt een tas bij jou thuis. Hou wat je leuk vindt, stop iets terug wat in goede staat is en breng de tas naar de volgende persoon op de lijst. Alvast meer weten? IJmond Nieuws interviewde Daniëlle vorig jaar.

Tijd: De hele middag

Benieuwd hoe je zelf een geveltuintje aanlegt? Of een stuk groen van de gemeente adopteert? Groenexperts Rob & Annabelle leggen het graag aan je uit. Ze delen een paar gratis inheemse struiken uit. Wat inheems is? Dat vertellen ze er meteen bij. Tot slot onthullen ze de nieuwe groen subsidie voor 2024.

Tijd: De hele middag

Een onafhankelijke adviseur vertelt hoe je met kleine- en grote aanpassingen in je huis energie en dus geld bespaart. Zoals tochtstrips of radiatorfolie plaatsen. Of je woning isoleren. Ook met een kleine portemonnee zijn er genoeg mogelijkheden!

Duurzaam Bouwloket is onafhankelijk en wordt gefinancierd door de gemeente. Als inwoner kun je hier gratis terecht.

Tijd: De hele middag

Ben je ondernemer in Heemskerk? Wil je je bedrijf verduurzamen en weet je niet hoe? GreenBiz IJmond advisteert je graag. GreenBiz IJmond helpt ondernemers met bijvoorbeeld subsidieverkenning, aanvragen, energie- en afvalscans. Tijdens het Klimaatfestival staan ze voor je klaar!

Tijd: De hele middag

Leuk om te weten: ook leraren van Nova College zijn aanwezig. Ze vertellen meer over de opleiding Duurzaamheid.

Stedin/Liander zijn de netbeheerders in Heemskerk. Een adviseur vertelt je alles over het elektriciteitsnet. Bijvoorbeeld hoe je het beste omgaat met zonne-energie.

Tijd: de hele middag.

Wil je je tuin vergroenen of water opvangen in je tuin? Krijg tips over hoe je tegels uit je tuin haalt of een regenton neerzet. Bij de watertafel geeft adviseur Christiaan uitleg aan jong en oud over de oorzaken van warmteoverlast en droogte.

Tijd: De hele middag

Vrijwilligers van Kasteeltuin Assumburg werken hard aan de biodiversiteit van de tuin. Op de borden langs het nieuwe biodiversiteitspad in de boomgaard vertellen ze hier meer over. Ook geven ze 2 rondleidingen voor maximaal 20 personen.

Tijd: 13.00 en 15.00 uur

Waarom een klimaatfestival?

Van 30 oktober tot en met 5 november is in Nederland de Nationale Klimaatweek. Als gemeente gebruiken we deze week om inwoners meer te vertellen over duurzaamheid én het klimaat. We informeren en inspireren tijdens het Klimaatfestival. Het thema van deze dag? 'Hoe doen we meer met minder?'