De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL, 2019) voorspelt dat we in 2030 ongeveer 1,9 miljoen elektrische auto's in Nederland hebben. Dat betekent dat we maar liefst 1,7 miljoen laadpunten nodig hebben. Maar wat betekent dit voor onze leefomgeving? Dat heeft directe impact. Er komt namelijk steeds meer druk op de publieke ruimte.

Om alles in goede banen te leiden, is in de NAL afgesproken dat alle gemeenten een visie en beleid voor laadinfrastructuur moeten opstellen. Bij de gemeente Heemskerk zijn we altijd op zoek naar regionale samenwerking en willen we zoveel mogelijk faciliteiten bieden voor schone deelauto's en elektrisch rijden.

We zien de kansen en risico's die gepaard gaan met deze ontwikkeling en daarom willen we als gemeente de regie in handen nemen.

We gaan een programma opstellen voor de laadinfrastructuur in Heemskerk voor de periode 2023-2030. Op die manier willen we voldoen aan de Nationale Agenda Laadinfrastructuur en onze ambitie uit de Omgevingsvisie Heemskerk 2040 waarmaken.

We streven ernaar om het programma in november 2023 door het college te laten vaststellen. Is het programma goedgekeurd? Dan lees je het hier op deze pagina.

Waar vind je alle oplaadpunten voor de elektrische auto? De Laadpuntkaart laat je zien waar de oplaadpalen in Heemskerk staan en waar nieuwe laadpalen komen. Heb je al een elektrische auto? Dan kun je een nieuwe, openbare laadpaal aanvragen.

Wist je dat je je elektrische fiets kunt opladen op het Burgemeester Nielenplein? Erg handig. Maar dat is wel de enige plek. Want je kunt de fietsaccu simpel opladen via een normaal stopcontact. Hoe fijn is dat?

Het is veel makkelijker om fietsen op te laden dan auto's, dus we laten de markt dat zelf oppakken. Wel gaan we aan horecaondernemers, verenigingen en andere organisaties vragen of ze hun bezoekers een plekje kunnen bieden om hun fietsaccu op te laden.

Dat kan je zo'n 100 euro per jaar extra aan brandstof schelen. In Nederland rijden de meeste auto's rond met te slappe banden. Zonde dus. Elke band verliest namelijk langzaam maar zeker wat lucht. Daarom is het erg belangrijk om elke maand de bandenspanning te checken.

Een te lage bandenspanning is niet alleen slecht voor je brandstofverbruik. Maar ook voor de weg. Bovendien slijten zachte banden sneller. Maar let op. Te harde banden zijn ook niet goed! Dan heb je minder grip op de weg en slijten je banden sneller.

Check het instructieboekje van je auto voor de juiste bandenspanning. Of kijk eens naar een sticker ergens in je auto. Daar staat het vaak ook op.

En als je toch bezig bent. Vergeet niet om het reservewiel te controleren. Sommige auto's hebben namelijk een kleiner reservewiel met veel hogere spanning.