Zelf aan de slag met kleine maatregelen

Een kleine maatregel maakt soms een groot verschil. Kijk eens naar:

• Ledverlichting.
  • Tochtstrips.
  • Zet je verwarming lager.
  • Check of de temperatuur van je cv-ketel goed staat. Zet 'm op 60 graden en bespaar direct op aardgas.
  • Waterbespaarders.
  • Radiatorfolie.
  • Zet je apparaten uit als je ze niet gebruikt. En check of je misschien kunt gaan voor een duurzamer apparaat. Een apparaat heeft vaak net als een woning een energielabel.
  • Laat een warmtescan doen. Door infrarood kun je zien waar warmte uit je woning 'lekt'. Zo kom je in 30 minuten te weten hoe en waar je energie kunt besparen.

Zelf aan de slag met grote maatregelen

Een stapje verder gaan? Kijk of je kunt investeren in:

ODIJmond en Iedereen doet wat geven je meer tips.

Blaadje met stekker eruit

Leningen en subsidies

Plannen voor kleine of grote maatregelen? Kijk of je gebruik kunt maken van een lening of subsidie. Of bijvoorbeeld de gratis bespaarbox via EcoHeemskerk.

Meer over leningen en subsidies

Wij moeten natuurlijk ook aan de slag

Lees onze plannen en visie.

In 2050 zijn alle woningen van het aardgas af. Aardgas is een fossiele brandstof. Wat betekent dat er CO2 vrijkomt als je het verbrandt en dat de voorraad niet oneindig is.

Tijdens het Klimaatakkoord van Parijs in 2015 spraken we internationaal af om minder CO2 uit te stoten. Om het doel te behalen moeten we over op nieuwe manieren van verwarmen, douchen en koken.

Op lokaal niveau kijken we wat we mogen veranderen om van het aardgas af te gaan. Als gemeente hebben wij het beste zicht. Wij gaan dus een belangrijke rol spelen in het coördineren van deze warmtetransitie.

Alle woningen en gebouwen in Nederland gaan voor 2050 van het aardgas af. Gemeenten krijgen hiervoor de regierol. Dat staat in het Nationale Klimaatakkoord. De overgang naar aardgasvrij verwarmen heet de Transitievisie Warmte.

Heb je een vraag over de energietransitie?

Mail ons via energietransitie@heemskerk.nl. Voor alle vragen over energie opwekken of besparen.