Waarom isoleren?

Isolatie zorgt ervoor dat je woning goed wordt afgesloten. Het beschermt tegen kou, hitte, tocht en vocht. Andersom zorgt isolatie ervoor dat warme en koude lucht niet naar buiten kan ontsnappen. Goede ventilatie is heel belangrijk. Anders kunt u problemen krijgen zoals vocht en schimmel. Een constante temperatuur in huis voorkomt een hoge energierekening. En het is beter voor het klimaat: Je vermindert hiermee de CO2-uitstoot.

Tip: Wist je dat je (gratis) advies kunt krijgen over energie besparen en isoleren? Dat kan via ons energieloket Duurzaam Bouwloket of met hulp van bewonersvereniging EcoHeemskerk.

Stappenplan isoleren

Stap 1 | Ga op onderzoek uit

De eerste stap is (warmte) lekken opsporen. Waar tocht het in huis? Bijvoorbeeld bij de voordeur, ramen of het dak. In het najaar en de winter is dit makkelijker, omdat het warmte-kou-verschil beter te zien is. De energiecoaches van EcoHeemskerk kunnen van je woning een warmtescan maken.

Stap 2 | Maatregelen en materialen

Laat je goed informeren over isolatiemaatregelen en -materialen. Een adviseur kan je hierbij helpen. Op de website van Duurzaam Bouwloket vind je informatie over:

De ervaring van Jack

Heemskerker Jack Haagen verving alle beglazing voor HR++ glas. In dit interview deelt hij zijn verhaal. “Via de ramen ging veel warmte verloren. Afgelopen september is het hele huis voorzien van nieuw glas. Ook hebben we geen kleine enkelglas kiepramen meer. Deze zijn vervangen door HR++ glas met goed ventilerende roosters die geen tocht doorlaten.”

Stap 3 | Subsidies en leningen

Voor het isoleren van je woning heb je vaak recht op subsidie. Bijvoorbeeld de Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing (ISDE). Kies je voor meer dan één isolatiemaatregel? Dan verdubbelt het subsidiebedrag. Je kunt een isolatiemaatregel ook combineren met de installatie van een (hybride) warmtepomp of zonnepanelen. Dat deden Tineke en Kees-Jan Appel voor hun woning.

Er zijn ook leningen. Via Omgevingsdienst IJmond kun je een duurzaamheidslening aanvragen. Of via het Nationaal Warmtefonds.

Stap 4 | Maak een planning

Wil je alles in één keer aanpakken tijdens een verbouwing of liever stap voor stap? Naast je eigen planning, is het goed om rekening te houden met drukke en rustige periodes in de bouw. Vaak hebben bedrijven het druk in het najaar en rustig in het voorjaar en de zomermaanden. Maak daar slim gebruik van.

Stap 5 | Aan de slag

Besteed je de werkzaamheden uit? Op de website van Duurzaam Bouwloket vind je een handig overzicht van isolatiebedrijven bij jou in de buurt. Een adviseur brengt je in contact met een bedrijf en geeft je (optioneel) advies over de uitgebrachte offerte.

Let op: Natuurvriendelijk isoleren verplicht

In de spouwmuur en onder dakpannen leven vaak dieren zonder dat je het weet zoals de huismus en vleermuis. Bij isolatiewerkzaamheden overleven deze dieren het meestal niet én verdwijnen hun verblijfplaatsen. Om deze dieren te beschermen, is het bij wet verboden om verblijfplaatsen van deze dieren kapot te maken. Het is belangrijk dat u een bedrijf kiest dat natuurvriendelijk isoleert.

Bedrijven die natuurvriendelijk isoleren, laten de dieren eerst wegvliegen voordat ze aan de slag gaan. Daarna komt het bedrijf nog een keer langs om de woning te isoleren. In de woning komen weer kleine ruimten terug of worden vervangende nestkastjes geplaatst. Isoleren kan helaas niet het hele jaar door, omdat bedrijven werken met de natuurkalender. In het broedseizoen en tijdens de winterslaap wordt niet geïsoleerd. Houd hier rekening mee in je planning.